طرز استفاده از اسپرسو ساز

بازدید: 344 بازدید
اسپرسو ساز بنتلی مدل ECM 2020 در روی میز

دستگاه اسپرسو ساز برای کسی که به هر نوع نوشیدنی گرم علاقه دارد، می‌تواند یک انتخاب ایده‌آل باشد. در زمان بسیار کوتاهی می‌توانید با فشردن یک دکمه، یک شات اسپرسو را به راحتی آماده کنید. در ادامه طرز استفاده از اسپرسو ساز را به طور خلاصه شرح خواهیم داد.

آشنایی با کلیدهای روی دستگاه اسپرسو ساز

روی دستگاه‌های اسپرسو ساز با هر برند و مدلی که باشند، دکمه‌هایی وجود دارد که استفاده از دستگاه را برای شما آسان‌تر می‌کنند. دکمه‌ها برای کنترل عملکردها و تهیه یک نوشیدنی با کیفیت و خوش طعم طراحی شده اند. هر دکمه به شما اجازه می‌دهد تا تنظیمات مختلفی را برای داشتن یک فنجان اسپرسو عالی انجام دهید. برای شرح طرز استفاده از اسپرسو ساز ابتدا برخی از دکمه‌های روی دستگاه را توضیح خواهیم داد.

  • دکمه روشن و خاموش POWER (ON/OFF)): از دکمه‌های مهم در هر دستگاه اسپرسو ساز دکمه روشن و خاموش است. با انتخاب دکمه روشن دستگاه را راه‌اندازی و از آن استفاده کنید. انتخاب دکمه خاموش نیز توقف عملکرد دستگاه را بر عهده دارد.
  • چراغ فعال بودن دستگاه :(GREEN LIGHT) زمانی که این چراغ روشن است به معنای فعال بودن دستگاه است.
  • چراغ غیر فعال بودن دستگاه (RED LIGHT): زمانی که این چراغ روشن است به معنای استندبای بودن دستگاه است.
  • برنامه ریزی دستگاه (PROGRAM): از طریق این دکمه می‌توانید برای انواع نوشیدنی‌ها تنظیمات لازم را انجام دهید.
  • دکمه شستشوی خودکار دستگاه (CLEAN ME): این قابلیت در اسپرسو ساز ارزان، وجود ندارد و باید به طور دستی دستگاه را شستشو دهید.
  • انتخاب آب داغ و بخار (HOT WATER / STEAM)
  • دکمه CUP1: تهیه اسپرسو به مقدار ۳۰ میلی لیتر
  • دکمه CUP2: تهیه اسپرسو به مقدار ۶۰ میلی لیتر

آشنایی با قطعات دستگاه اسپرسو ساز

به طور کلی دستگاه اسپرسو ساز از مجموعه قطعاتی تشکیل شده است که هر قطعه نقش مهمی در تهیه انواع نوشیدنی‌ها دارد. در ادامه اجزای مهم دستگاه اسپرسو ساز را توضیح خواهیم داد.

مخزن آب

از قطعات حیاتی و مهم در هر دستگاه اسپرسو ساز، مخزن آب است، چرا که برای دم کردن یک اسپرسو ساز نیاز به آب است. معمولاً مخزن در کنار یا پشت دستگاه قرار دارد که با توجه به مدل دستگاه دارای ظرفیت‌های مختلف بین ۱ تا ۴ لیتر آب است و با توجه به میزان ظرفیت می‌توانید آن را از آب پر کنید. معمولا مخزن آب از جنس پلاستیک با دوام ساخته می‌شود تا در برابر ضربه مقاومت بالایی داشته باشد. گرچه مخزن آب از پلاستیک شفاف ساخته شده است و می‌توانید به راحتی سطح آب را مشاهده کنید اما در برخی از مدل‌ها با کم شدن سطح آب در مخزن به کاربر هشدار داده می‌شود تا در زمان مناسب مخزن از آب پر شود. آنچه در کیفیت اسپرسو اهمیت دارد، کیفیت آب است. بنابراین توصیه می‌شود مخزن آب را به طور مرتب تمیز کرده تا از ایجاد هرگونه رسوب در مخزن جلوگیری شود. توصیه می‌شود از آب تصفیه شده در مخزن استفاده کنید، تا یک فنجان اسپرسو با کیفیت بالا داشته باشید. البته در برخی از دستگاه‌ها فیلتر آب وجود دارد که به حذف ناخالصی از آب کمک بسیاری می‌کند.

اسپرسو ساز نوا مدل NCM-195EXPS رنگ مشکی-استیل

مخزن شیر

از دیگر اجزا در دستگاه اسپرسو ساز می‌توان به مخزن شیر اشاره کرد. دستگاه‌هایی که قابلیت آماده‌سازی انواع نوشیدنی‌ها با شیر را دارند، مخزن شیر با عملکرد کارآمد از قطعات حیاتی و مهم به شمار می‌آید. این مخزن با ظرفیت متفاوت در قسمت جلو و کنار دستگاه قرار دارد. مخزن شیر وظیفه نگهداری شیر را برای ایجاد یک بافت کرمی شکل و کف مانند برای تهیه انواع نوشیدنی‌ها از جمله کاپوچینو، لاته و ماکیاتو دارد. در خرید اسپرسو ساز، جنس مخزن شیر را در نظر بگیرید. معمولاً مخزن شیر از جنس پلاستیک شفاف ساخته می‌شود تا علاوه بر نگهداری بهتر، بتوانید در صورت نیاز مخزن را از شیر پر کنید. در برندهای مختلف مخزن شیر می‌تواند دارای سیستم کنترل دما باشد تا شیر را در دمای مطلوب نگه می‌دارد تا بتوانید یک بافت خوبی از شیر را برای نوشیدنی آماده کنید. برای سهولت در تمیز کردن مخزن شیر، به صورت جدا شدنی طراحی می‌شود تا بتوانید آن را به راحتی از دستگاه جدا و شست و شو دهید.

پرتا فیلتر

پرتافیلتر در دستگاه اسپرسو ساز برای افزایش طعم و بالا بردن کیفیت اسپرسو طراحی و در دستگاه جاگذاری می‌شود. اهمیت آن به اندازه‌ای است که بدون وجود این قطعه در دستگاه امکان تهیه اسپرسو وجود ندارد. معمولاً این قطعه از متریال با کیفیت برنج و دسته آن از چوب یا پلاستیک ساخته می‌شود تا در طولانی مدت نیازی به تعویض آن نباشد. برندهای مختلف استانداردهای لازم را برای ساخت پرتافیلتر رعایت می‌کنند تا بدون هیچ گونه ایرادی در دستگاه قرار گرفته و بدون هیچ گونه خطایی دم کردن قهوه را به طور استثنایی انجام دهد. پرتا فیلتر که آن را به نام دسته گروپ نیز می‌شناسند، به راحتی به دستگاه متصل و از آن جدا می‌شود. به صورت یک مخزن طراحی شده است که دانه‌های قهوه آسیاب شده را باید در سبد آن قرار دهید تا بتوانید یک نوشیدنی آماده کنید. پس از اینکه دانه‌های قهوه را در سبد قرار دادید، سبد را در پرتا فیلتر قرار می‌دهید و آن را به دستگاه متصل می‌کنید، در قسمت زیرین پرتا فیلتر یک نازل وجود دارد که عصاره قهوه از آن خارج می‌شود. این قطعه در کنار طراحی پیشرفته، امکان عصاره‌گیری با کیفیت بالا را تضمین می‌کند. دستگاه‌های اسپرسو ساز در دو نوع تک گروپ و دو گروپ هستند. به این معنا که دستگاه‌هایی که دارای دو گروپ هستند امکان تهیه دو فنجان اسپرسو به طور همزمان وجود دارد. این قطعه در سه سایز ۵۱، ۵۴ و ۵۸ میلیمتر طراحی می‌شود.

صفحه چکه گیر

قسمت پایین دستگاه اسپرسو ساز قسمتی وجود دارد که سینی چکه گیر قرار می‌گیرد. این سینی کمک می‌کند تا به هنگام آماده‌سازی یک فنجان اسپرسو از ریختن هر گونه مایع در اطراف جلوگیری شود. در واقع کمک می‌کند تا اطراف دستگاه همیشه تمیز باقی بماند، بنابراین به دلیل وجود مایعات در سینه چکه‌گیر توصیه می‌شود که این سینی به طور مرتب بررسی و تمیز شود، چرا که وجود مایعات منجر به تجمع کپک می‌شود. در برخی از مدل‌ها، سنسور پر شدن سینی چکه گیر وجود دارد، که به کاربر هشدار می‌دهد تا نسبت به تخلیه سینی چکه گیر اقدام کند. برای حفظ تمیزی و بهداشت در دستگاه اسپرسو ساز باید این سینی به طور مرتب تمیز شود.

صفحه گرم کن فنجان

از دیگر قطعات دستگاه اسپرسو ساز می‌توان به صفحه گرم نگهدارنده فنجان اشاره کرد. صفحه گرم کن فنجان که به نام کاپ وارمر نیز شناخته می‌شود، به گونه‌ای طراحی شده است که گرما به صورت مساوی به تمام سطوح منتقل و فنجان را به طور مداوم گرم نگه دارد. صفحه فلزی با کیفیت بالا ساخته شده است و در برابر حرارت مقاومت خوبی دارد. قبل از آماده‌سازی اسپرسو، فنجان را بر روی صفحه گرم کن قرار دهید، زمانی که فنجان از گرمای لازم برخوردار شد، سپس نوشیدنی را در داخل فنجان آماده کنید. گاهی ممکن است به دلیل تفاوت دما بین فنجان و مایع، فنجان شکسته شود. علاوه بر این، گرم شدن فنجان و سپس تهیه نوشیدنی در آن، کمک می‌کند تا گرمای نوشیدنی دیرتر از بین برود و دمای نوشیدنی در حد مطلوبی قرار بگیرد.

نازل بخار

از قطعات کاربردی در دستگاه اسپرسو ساز نازل بخار است. اگر می‌خواهید نوشیدنی‌هایی که در آن‌ها شیر وجود دارد، همچون کاپوچینو و لاته را تهیه کنید، باید نحوه کار با نازل بخار را یاد بگیرید. نحوه کار با نازل بخار به این صورت است که نازل را باید در ظرف شیر قرار دهید، تا با فشاری که از نازل خارج و به شیر وارد می‌شود، کف و فوم شیر را آماده کنید. نازل را باید تا اندازه دقیقی وارد ظرف شیر فرو ببرید، اگر سر نازل در مقدار مناسبی از شیر وارد شود، فوم بسیار متراکم و یکنواخت خواهد شد. تهیه فوم شیر به زمان نیاز دارد و باید با دقت انجام شود. نازل به صورتی طراحی شده است که به باریستا این امکان را می‌دهد، تا بتواند با آزادی عمل بیشتری فوم شیر را آماده کند. این نازل کوچک می‌تواند کار بزرگی انجام دهد، بدون هیچ گونه زحمتی کف شیر را می‌توانید برای انواع نوشیدنی لاته و کاپوچینو به راحتی آماده کنید. بافت صاف و کرمی شکل روی نوشیدنی برای کسانی که از نوشیدن قهوه لذت می‌برند، بسیار خوشایند است. به خاطر داشته باشید قیمت اسپرسو ساز با نازل بخار بسیار بالاتر است.

تمپر

یکی از لوازم جانبی‌ها که برای تهیه اسپرسو باید آن را تهیه کنید، تمپر است. مهمترین عملکرد این قطعه این است که دانه‌های قهوه را کمپرس می‌کند، تا با فشرده شدن دانه‌های قهوه به یکدیگر آب به سختی از دانه‌ها عبور پیدا کند. این فرایند موجب می‌شود تا عطر و طعم دانه‌های قهوه بهتر و بیشتر به آب وارد شود، همچنین کمک می‌کند تا دانه‌های قهوه کاملاً در کنار یکدیگر قرار گرفته و هیچ جای خالی در پرتا فیلتر وجود نداشته باشد. اگر پس از ریختن دانه‌های قهوه در سبد پرتا فیلتر از تمپر استفاده نکنید، به دلیل متراکم نبودن دانه‌های قهوه، بلافاصله با وارد شدن آب، آب از دانه‌های قهوه عبور پیدا می‌کند. تمپرها در سایزهای مختلف ۴۹، ۵۱، ۵۳ و ۵۷ میلیمتر وجود دارد.

اسپرسو ساز مباشی مدل ME-ECM 2040 رنگ سفید

طریقه استفاده از اسپرسو ساز

حالا که با دکمه‌ها و قطعات مهم اسپرسو ساز آشنا شده‌اید، می‌توانید طریقه استفاده از اسپرسو ساز را به راحتی یاد بگیرید و آن را به راحتی راه‌اندازی و نوشیدنی‌های گرم جذابی را آماده کنید. معمولا دستگاه اسپرسو ساز در هر برندی عملکرد یکسانی دارند اما در برخی از برندها ممکن است، دکمه‌ها و تنظیمات پیشرفته‌تر باشند.

  • پس از اینکه دستگاه را از جعبه خارج کردید، آن را کاملاً تمیز کنید و قطعات جانبی را به آن متصل کنید. از اتصال قطعات در جای خود کاملا اطمینان حاصل کنید.
  • دکمه روشن را بزنید. برخی از دستگاه‌ها برای گرم شدن به ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارند، با توجه به اطلاعات دستگاه، زمان گرم شدن آن را در نظر بگیرید و از قبل دستگاه را روشن و اجازه دهید گرم شود.
  • مخزن آب را تا میزان تعیین شده از آب پر کنید.
  • اگر دستگاه دارای نازل بخار است، به راحتی می‌توانید با قرار دادن نازل در ظرف پیچر و روشن کردن دکمه نازل بخار، فوم شیر را آماده کنید. در غیر این صورت برای تهیه فوم شیر باید آن را به طور جداگانه آماده کنید.
  • اگر دستگاه شما دارای آسیاب دانه قهوه است، می‌توانید دانه‌های قهوه را در آسیاب قرار داده و آن را آسیاب کنید. دقت داشته باشید تنها ۳۰ ثانیه کافی است تا دانه‌ها آسیاب شوند، البته باید درجه آسیاب را به درستی انتخاب کنید، در غیر این صورت دانه‌های قهوه آسیاب شده که از قبل تهیه کرده اید را در سبد پرتا فیلتر قرار دهید. برای هر فنجان یا شات اسپرسو به ۱۰ گرم پودر قهوه نیاز است. اگر می‌خواهید اطمینان حاصل کنید که از میزان دانه قهوه‌ مناسبی برای هر شات اسپرسو استفاده می‌کنید، بهترین راهکار استفاده از ترازو است. با این روش با خیال آسوده می‌توانید از دانه قهوه به میزان صحیح برای تهیه اسپرسو استفاده کنید.
  • پس از اینکه دانه‌های قهوه را در سبد پرتا فیلتر قرار دادید، با تمپر سطح قهوه را کاملاً صاف و فشرده کنید.
  • یک فنجان در زیر نازل پرتا فیلتر قرار دهید.
  • هر زمان که اولین قطره اسپرسو در داخل فنجان فرو ریخت، حداکثر ۲۰ ثانیه و حداقل ۱۰ ثانیه زمان کافیست تا فنجان از اسپرسو پر شود. در ابتدا مایع خروجی رنگ روشن دارد، سپس رفته رفته مایع غلیظ و تیره رنگ می‌شود. اگر بیش از ۲۰ ثانیه زمان برای پر شدن فنجان در نظر بگیرید، باید به شما بگوییم که قطعاً یک فنجان اسپرسو خوش طعم نخواهید داشت. چرا که بعد از گذشت ۲۰ ثانیه عصاره از قهوه سوخته تهیه می‌شود که طعم خوشایندی ندارد. دقت داشته باشید خارج شدن اسپرسو در ابتدا به صورت قطره ای، سپس به صورت یکنواخت خواهد بود.
  • پس از آماده‌سازی اسپرسو، آن را به فنجان سرو منتقل کنید و فوم شیر آماده را نیز بر روی نوشیدنی بریزید. به راحتی یک فنجان اسپرسو آماده نوشیدن است.

آماده کردن نوشیدنی گرم در زمان کوتاه با اسپرسو ساز

برای تهیه یک شات اسپرسو با طعم فوق العاده باید طرز استفاده از اسپرسو ساز را بدانید. اگر با قطعات به خوبی آشنا شوید، می‌توانید در فرایند آماده‌سازی انواع نوشیدنی‌های گرم، به بهترین شکل ممکن عمل کنید. برندهای مختلف سعی کرده‌اند با طراحی و تولید دستگاه‌های پیشرفته‌تر، فرایند آماده‌سازی اسپرسو را سرعت بخشیده و کار را برای کاربران آسان‌تر کنند.

دسته بندی مقالات عمومی
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.