استفاده از آب‌‌نما در دکوراسیون حیاط و محوطه

بازدید: 114 بازدید
استفاده از آب‌‌نما در دکوراسیون حیاط و محوطه

اولین‌بار ایده‌ی آب‌نما در هنگام دیدن آبشارها در طبیعت به ذهن انسان‌ها رسید و به این فکر کردند که چگونه می‌توانند، یک آبشار مصنوعی در محیط خانه یا باغ خود درست کنند. حالا بعد از گذشت سال‌ها استفاده از آب‌‌نما در دکوراسیون حیاط و محوطه به خوبی عملی شده است و آبشارهای کوچکی به عنوان آب‌نما راهی منازل شده‌اند. این وسیله یک سازه آبی بسیار زیبا است که نمای خانه و باغ را به زیباترین شکل ممکن تغییر می‌دهد. این روزها آب‌نماها با شکل‌های گوناگون ساخته می‌شوند و هر یک زیبایی خاص خود را دارند. در ادامه این مقاله تصمیم گرفته‌ایم، استفاده از آب‌نما در دکوراسیون حیاط و محوطه را به‌طور کامل بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

آشنایی با مفهوم آب‌نما

آب‌نما یک آبشار مصنوعی کوچک است که از آن برای نمایش آب جاری به زیباترین شکل‌ ممکن، استفاده می‌شود. اگر بخواهیم به‌صورت مختصر توضیح دهیم باید بگوییم که، هر نمای خاصی که در آن ریزش، فوران، سقوط و صعود آب به‌صورت پی‌در‌پی رخ دهد، یک نوع آب‌نما امحسوب می‌شود.

این روزها که استفاده از این سازه به سرعت درحال افزایش است، شرکت‌های بزرگی در این زمینه فعالیت خود را شروع کرده‌اند و آب‌نماهای زیادی را در انواع طرح و اندازه‌ها تولید می‌کنند. به همین دلیل می‌توانید در هر مکانی که گنجایش کافی را داشته باشد، یک آب‌‌نما قرار دهید و از تماشای آن لذت ببرید. این محصول، جدا از اینکه منظره‌ی زیبایی را مقابل چشمان شما قرار می‌دهد، با صدای دلنشینش آرامش خاصی نیز به شما اهدا خواهد کرد.

آشنایی با انواع آب‌نما

آب‌نما چندین نوع مختلف دارد که همه آن‌ها از نظر ظاهر تفاوت‌های زیادی با همدیگر دارند. در ادامه انواع آن را معرفی خواهیم کرد و با خصوصیات هریک نیز آشنا خواهیم شد.

● آب‌نمای فضای باز

این نوع آب‌نما یکی از پرطرفدارترین آن‌ها در بین مردم است. حتما تابه‌حال در باغ‌های مختلف آب‌نماهایی را دیده‌اید که در فضای باز نصب و اجرا شده باشند. این سازه‌ها مخصوص قسمت‌هایی هستند که فضای وسیع و بزرگی دارند. موردی که در ساخت این نوع آب‌نماها بیش از هر چیز نظر شما را جلب می‌کند، استفاده از سنگ‌های زینتی و زیبا است. این نوع محصول دقیقا حس بودن در طبیعت را به شما منتقل می‌کند. وجود سنگ‌های بزرگ و کوچک در این آب‌نما سبب می‌شود که صدای دلنشینی از ریزش آب به گوش برسد.

مورد بعدی که باید در ساخت این آب‌نما به آن اشاره کنیم، نورپردازی است. معمولا در گوشه و کنار این سازه نورپردازی‌های زیبایی توسط تیم سازنده برقرار می‌شود که زیبایی آن را چندبرابر می‌کند. انتخاب نوع نورپردازی کاملا بر عهده مشتری است و تیم سازنده دقیقا مطابق میل مشتری عمل خواهد کرد.

آب‌نمای فضای باز

● آب‌نمای فضای سرپوشیده

این نوع آب‌نما برای آن دسته از افرادی مناسب خواهد بود که می‌خواهند در یک محیط سرپوشیده آن را بسازند. این روزها زندگی آپارتمان‌نشینی بسیار فراگیر شده است و بسیاری از مردم در آپارتمان زندگی می‌کنند. به همین دلیل سازندگان آب‌نما سعی کرده‌اند که برای فضاهای بسته مانند آپارتمان نیز این محصول را بسازند.

آب‌نماهایی که در فضای بسته قرار می‌گیرند از نورپردازی بیشتری برخوردار هستند. دلیل این نورپردازی این است که حس نور خورشید و طبیعت، بیشتر به شما منتقل شود. آب‌نماهای فضای بسته یک گزینه‌ی عالی برای مدیتیشن و افزایش قدرت تمرکز هستند. در ساخت این نوع آب‌نما از انواع سنگ‌ها و دیگر ابزار تزئیناتی استفاده می‌شود که هر یک در نوع خود بسیار جالب هستند.

آب‌نمای فضای سرپوشیده

● آب‌نمای چشمه‌ای

آب‌نمای چشمه‌ای بیش از هر نوع دیگری از این سازه، احساس بودن در طبیعت را منتقل می‌کند. جلوه‌های بصری و سمعی این نوع آب‌نما در حد فوق‌العاده‌ای هستند و بسیار پویا و زنده به نظر می‌رسد. از آب‌نمای چشمه‌ای معمولا در قسمت‌های مختلف شهر و پارک‌ها استفاده می‌شود.

شما می‌توانید با ساخت آن در باغچه و محل زندگی خود، زیبایی دو چندانی به آن‌ها اهدا کنید. این محصول نیاز به ویژگی‌های فنی و مهندسی خاص و ریزه‌کاری‌های زیادی دارد که توسط سازندگان به بهترین نحو اجرا خواهند شد. شما می‌توانید از آب‌نمای چشمه‌ای در محیط‌های باز و بسته استفاده کنید. به‌طور کلی این سازه محدودیتی از نظر اجرا نخواهد داشت.

آب‌نمای چشمه‌ای

● آب‌نمای ژاپنی

ژاپن فرهنگ بسیار غنی و وسیعی دارد. آن‌ها همه‌چیز را به‌خوبی درک می‌کنند و سعی می‌کنند در کارهای خود نوآوری زیادی به خرج دهند. آب‌نمای ژاپنی بسیار زیبا است که اولین‌بار در کشور ژاپن و توسط مردم این کشور اجرا شد. آن‌ها در ورودی معابد و مکان‌های مقدس این نوع آب‌نما را قرار می‌دادند و آن را نماد پاکی می‌دانستند.

طرح آن به حدی زیبا بود که رفته‌رفته دیگر کشورها نیز از آن را برای خود استفاده کردند. این نوع آب‌نما حالا در کشور ما نیز طرفداران زیادی پیدا کرده است. اگر شما هم برای محیط زندگی خود به دنبال همچین محصولی هستید که جلوه خاصی از طبیعت داشته باشد. ما آب‌نمای ژاپنی را پیشنهاد می‌کنیم.

آب‌نمای ژاپنی

● آب‌نمای استخری

یکی از تفریحات اصلی در فصل تابستان شنا کردن است. در این فصل استفاده از استخرها به بالاترین میزان خود می‌رسد. به‌همین دلیل افراد در این فصل سعی می‌کنند، برای استخرهای خود یک آب‌نما تهیه کنند و زیبایی محیط استخر را افزایش دهند. آب‌نمای استخری بسیار جذاب و پرطرفدار است که در اطراف استخر نصب خواهد شد و به جلوه‌های سمعی و بصری خاصی تزئین می‌شود.

شما می‌توانید با اضافه کردن لامپ‌های ال‌ای‌دی و راهنمایی گرفتن از یک فرد متخصص زیبایی محیط استخر را به بالاترین حد خود برسانید. آب‌نمای استخری طرح‌ها و مدل‌های بسیار زیادی دارد که شما با توجه به محیط استخر خود یکی از آن‌ها را می‌توانید، انتخاب می‌کنید و عملیات ساخت و نصب را آغاز کنید که باعث می‌شود، مهمانی‌های شما خاص‌تر و بیادماندنی‌تر از همیشه شوند.

آب‌نمای استخری

● آب‌نمای پایا

این نوع سازه در کشور ما به عنوان آب‌نمای مخفی‌شونده شناخته می‌شود‌ که یکی از زیباترین و محبوب‌ترین آن‌ها به‌شمار می‌آید. آب‌‌نمای مخفی‌شونده هیچ حوضچه‌ای در کنار خود ندارد و آب را به شکلی نوین و زیبا پخش خواهد کرد. در این طرح از یک منبع آب برای تغذیه پمپ استفاده می‌شود و یکی از خصوصیات خوب آن این است که فضای بسیار کمی را اشغال خواهد کرد.

برای استفاده از این آب‌نما هیچ محدودیتی برای شما وجود نخواهد داشت و می‌توانید آن را در محیط‌های بسته و باز اجرا کنید. جلوه‌های صوتی بسیار زیبایی دارد و یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوبیتش همین جلوه‌ها محسوب می‌شود. سعی کنید این آب‌نما را در محیطی نصب کنید که هیچ‌گونه آلودگی صوتی نداشته باشد تا بتوانید صدای زیبایش را به بهترین نحو گوش دهید.

آب‌نمای پایا

 

● آب‌‌نمای دیواری

این نوع آب‌نما برای افرادی که کمبود فضا دارند، گزینه‌ی مناسبی محسوب می‌شود. این سازه به‌راحتی روی دیوار نصب خواهد شد و از نظر زیبایی یکی از بهترین آب‌نماهای موجود به‌شمار می‌آید. این محصول آنقدر زیبا و جمع‌و‌جور است که می‌توانید به راحتی آن را در یک قسمت از خانه‌ی خود نصب کنید و از زیباییش لذت ببرید. معمولا افرادی که به کارهای هنری علاقه دارند، برای محیط خانه خود از این آب‌نما استفاده می‌کنند. این نوع آب‌نما در انواع قالب‌ها اجرا خواهد شد و انتخاب این قالب کاملا به سلیقه شما مربوط می‌شود.

آب‌نمای دیواری

● آب‌نمای مستقل پویا

این محصول یکی دیگر از زیباترین آب‌نماهای تولید شده است. افرادی که فضای باز زیادی دارند، می‌توانند برای جلوه دادن به این فضا از آن استفاده کنند. آب‌نمای مستقل همان‌گونه که مشخص است، هیچ وابستگی به هیچ ابزاری ندارد و همه چیز را از پمپ‌های آب گرفته تا فیلتر و تصفیه‌کننده در خود موجود دارد. اگر برای خانه و محیط زندگی خود به دنبال یک آب‌نما هستید که نیاز چندانی به رسیدگی نداشته باشد، ما این نوع را پیشنهاد می‌کنیم. آب‌نمای پویا کیفیت و دوام بالایی دارد و طبیعتا عمر مفید طولانی‌تری نیز خواهد داشت.

● آب‌نمای رومیزی

آب‌نمای رومیزی، این روزها طرفداران بسیار زیادی دارد. این سازه بسیار کوچک است، به‌گونه‌ای که شما می‌توانید یک مدل شخصی برای خودتان تهیه کنید. ساختار مهندسی که در ساخت این نوع آب‌نما از آن‌ها استفاده می‌شود، بسیار ساده و جالب هستند. اگر برای اولین بار آن را مشاهده کنید، متوجه خواهید شد که در عین سادگی چقدر زیبا و آرامش‌دهنده هستند.

آب‌نمای رومیزی یکی از ارزان‌ترین و اقتصادی‌ترین نوع این سازه محسوب می‌شود که نه تنها هزینه راه‌اندازی پایینی دارد، بلکه هزینه تعمیر آن نیز بسیار ناچیز است. یکی از دلایل اصلی محبوبیت و استفاده زیاد از این نوع آب‌نما قابل حمل بودن آن محسوب می‌شود. شما می‌توانید آن را هر جا که دلتان خواست با خود ببرید و استفاده کنید.

آب‌نمای رومیزی

● آب‌نمای آبشاری

این نوع آب‌نما را حتما تا‌به‌حال از نزدیک دیده‌اید. یکی از محبوب‌ترین نوع این سازه در کشور ما، آب‌نمای آبشاری است. این محصول شکل زیبایی دارد و دارای چندین طرح مختلف است که هر یک برای محیط خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. آب‌نمای موردنظر هم در فضاهای باز استفاده می‌شود و هم نوع کوچکترش را می‌توانید در فضای بسته استفاده کنید. صداهایی که از این نوع آب‌نما به گوش می‌رسند، بسیار گوش‌نواز و آرام‌بخش هستند.

از نظر جلوه‌های بصری نیز این آب‌نما شرایط فوق‌العاده‌ای دارد. طراحی آب‌نما تا حدود زیادی مطابق میل شما پیش خواهد رفت و اندازه آن را نیز خودتان می‌توانید، سفارش دهید تا توسط مهندسان طراح، ساخته شود. اگر قصد خرید و استفاده از این آب‌نما را دارید، باید به شما بگوییم که آب‌نمای آبشاری قیمت‌های مختلفی دارند. بهتر است قبل از خرید، قیمت‌ها را کاملا بررسی کنید.

آب‌نمای آبشاری

● آب‌نمای جوشان

فواره‌های جوشان یا همان آب‌نماهای جوشان نیز یکی دیگر از مدل‌های پرطرفدار در کشور ما هستند. این آب‌نماها نازل‌هایی دارند که با استفاده از آن‌ها آب را با سرعت بالایی در هوا پخش می‌کنند و جلوه‌ی بسیار زیبایی ایجاد می‌کنند. نصب آن بسیار آسان بوده و تنها چیزی که نیاز دارید، یک منبع آب قوی و ثابت است. این آب‌نما قابلیت نصب شدن روی حوضچه‌های کوچک را نیز دارد و به‌همین دلیل در اکثر پارک‌ها نصب و استفاده می‌شود. درصورت نیاز می‌توانید، برای این آن نازل‌های جداگانه خریداری کنید تا آب را به صورت حباب و یا دیگر اشکال پخش کند.

آب‌نمای جوشان

● آب‌نمای طبقه‌ای

آب‌نماهای طبقه‌ای همان‌هایی هستند که بارها آن‌ها را در میدان‌های مختلف شهر دیده‌اید. این نوع آب‌نما به دلیل طراحی زیبا و جلوه جذاب در اکثر میدان‌ها نصب و اجرا می‌شود. برای خانه‌های کلاسیکی که فضای بازی دارند، بسیار مناسب است. آب‌نمای طبقه‌ای آب را با سرعت زیادی پرتاب می‌کند و به‌همین دلیل صدای زیبایی همانند صدای موج دریا دارد. هرچه میزان قدرت پرتاب آب بیشتر باشد، صدای آن زیباتر خواهد بود.

آب‌نمای طبقه‌ای

استفاده از آب‌نما در محل زندگی چه مزایایی دارد؟

استفاده از آب‌نما در محل زندگی چندین ویژگی و مزایای بسیار عالی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

● ایجاد فضایی آرامش‌بخش

صدای آب روان یکی از آرامش‌بخش‌ترین صداها در طبیعت است و می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند.

● افزایش زیبایی محوطه

آب نماها به عنوان یک عنصر دکوراتیو زیبا، می‌توانند به محوطه شما جلوه‌ای خاص و منحصربه‌فرد ببخشند.

● جذب پرندگان و حیوانات

آب‌نماها می‌توانند به عنوان منبع آب برای پرندگان و حیوانات کوچک عمل کرده و به تنوع زیستی در محوطه شما کمک کنند.

● کاهش آلودگی هوا

آب‌نماها با ایجاد رطوبت در هوا می‌توانند به تصفیه‌ی هوا و کاهش آلودگی آن کمک کنند.

چند نکته‌ی مهم برای انتخاب و استفاده از آب‌نما

هنگام انتخاب و استفاده از آب‌نماها باید به نکات مهمی توجه کنید که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

● انتخاب نوع مناسب آب‌نما

آب‌نماها در انواع مختلفی مانند صخره‌ای، دیواری، مجسمه‌ای و … وجود دارند. نوع آن را باید با توجه به سبک طراحی محوطه، فضای موجود و سلیقه‌ی خود انتخاب کنید.

● تعیین محل مناسب برای آب‌نما

آب‌نما را باید در محلی قرار داد که به‌راحتی قابل مشاهده باشد و صدای آن به گوش افراد در محوطه برسد. همچنین باید از قرار دادن آن در معرض نور مستقیم خورشید به‌مدت طولانی خودداری کرد.

● نگهداری و مراقبت از آب‌نما

آب‌نماها به‌طور مرتب نیاز به تمیز کردن و تعویض آب دارند. همچنین باید از سالم بودن پمپ و سیستم تصفیه آب آن اطمینان حاصل کرد.

آب‌نماها و زیبایی محوطه

آب‌نماها همیشه به‌عنوان عنصری زیبا و آرامش‌بخش در محوطه‌سازی و دکوراسیون حیاط و باغ مورد استفاده قرار گرفته‌اند. صدای دلنشین آب و حرکت روان آن، فضایی دل‌انگیز و پرنشاط ایجاد می‌کند و به زیبایی هرچه بیشتر محوطه شما می‌افزاید. آب‌نماها این روزها به‌عنوان عضو ثابتی از خانه‌ها تبدیل شده‌اند که در انواع اندازه‌ها و طرح‌ها تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای استفاده از آب‌نما در دکوراسیون حیاط و محوطه بهتر است، پیش از هر اقدامی، انواع این محصول را بشناسید و موردی که با محل زندگی شما مطابقت داشته باشد را انتخاب کنید.

آب‌‌نماها اندازه‌های متفاوتی دارند. پیشنهاد می‌کنیم، اگر محیط زندگی شما بزرگ است از یک آب‌نمای بزرگ و جذاب استفاده کنید تا همه‌ی زیبایی‌های این آبشار مصنوعی را با تمام وجود حس کنید. اما اگر محیط منزل و یا باغ شما چندان بزرگ نیست باز هم جای هیچ نگرانی نیست. شما می‌توانید مدل‌های کوچکتر را انتخاب کنید و زیبایی باغ یا خانه‌ی خود را چندبرابر کنید. برای سفارش انواع آب‌نماها می‌توانید به سایت چندسو مراجعه کنید و سفارش خود را ثبت کنید.

دسته‌بندی مقالات عمومی
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت