راهنمای خرید و نصب سیستم نورپردازی برای باغ و ویلا

بازدید: 561 بازدید
تصویر مقاله طراحی نورپردازی ویلا

نورپردازی باغ و ویلا یکی از مؤثرترین راه‌ها برای بهبود فضای بیرونی است و می‌تواند ویژگی‌های معماری ساختمان را برجسته سازی کرده و در عین حال ایمنی باغ و ویلا را نیز افزایش دهد. بدین ترتیب با نورپردازی اصولی می‌توانید باغ و ویلا را به مکانی راحت و دل‌پذیرتر تبدیل کنید. در این شرایط لازم است اطلاعات کافی در زمینه پروژه‌های نورپردازی برای باغ و ویلا داشته باشید تا درنهایت بتوانید به طور آگاهانه بهترین تصمیم‌گیری را درباره انتخاب بهترین سیستم نورپردازی داشته باشید. بدین منظور پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا ضمن بررسی نکات مهم در زمینه نورپردازی باغ و ویلا، جدیدترین ایده‌های نورپردازی مؤثر را نیز به شما معرفی کنیم.

در انتخاب چراغ و سیستم نورپردازی برای باغ و ویلا به چه مواردی باید دقت کرد؟

برای انتخاب چراغ و سیستم نورپردازی باغ و ویلا لازم است که به موارد مهمی دقت داشته باشید که در ادامه به بیان برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت. بدین ترتیب با بررسی این نکات، موانع نورپردازی مؤثر ویلا و باغ را از بین برده و بیشترین تأثیر را از سیستم نورپردازی دریافت خواهید کرد.

فضای باز ویلا با نورپردازی و نمای ساختمان ها

  • نوع چراغ

نورپردازی فضای خارجی باغ و ویلا دارای ویژگی‌های متمایزی نسبت به چراغ‌های داخلی است بنابراین لازم است که بر اساس نوع کاربرد و محل قرارگیری، نمونه‌های مناسبی را برای سیستم نورپردازی انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر قصد دارید از چراغ‌ها برای راه‌یابی حیاط ویلا استفاده کنید، نورافکن‌های فرورفته می‌توانند انتخاب مناسبی برای شما باشند.

  • مواد سازنده

حتماً به این نکته توجه داشته باشید که رطوبت به طور پراکنده در فضای بیرونی باغ و ویلا وجود دارد؛ در این شرایط رطوبت بیش از حد می‌تواند تأثیر منفی بر بدنه لامپ‌ها داشته باشد. بنابراین استفاده مهم است که نمونه‌هایی از چراغ و سیستم روشنایی را انتخاب کنید که از مواد مقاوم در برابر خوردگی، زنگ‌زدگی و سایر واکنش‌های محیطی، برخوردار باشد. بدین منظور می‌توانید چراغ‌هایی با بدنه فولاد ضد زنگ یا آلومینیوم و سایر مواد مقاوم را انتخاب کنید تا نگرانی تغییر ساختار را از بین ببرید.

فضای باز ویلا با چمن مصنوعی و نورپردازی

  • کیفیت

کیفیت را می‌توان به عنوان مهم‌ترین نکته در خرید هر کالایی در نظر گرفت؛ برای انتخاب چراغ و سیستم نورپردازی باغ و ویلا نیز لازم است باکیفیت‌ترین نمونه‌ها را برای تأمین روشنایی انتخاب کنید. در این شرایط می‌توانید چراغ‌های پایه دار یا دیواری را انتخاب کنید که از طراحی مؤثر و اصولی برخوردارند. این نوع چراغ‌ها با ساختار مقاومی که دارند، به خوبی در برابر عوامل مختلفی از جمله باد، باران و… مقاومت می‌کنند. علاوه بر این با استفاده از چراغ‌های باکیفیت می‌توانید تصویری همگن در فضای بیرونی باغ و ویلای خود ایجاد کنید.

  • قیمت

بسیاری از مردم هنگام خرید سیستم نورپردازی باغ و ویلا به دنبال خرید نمونه‌هایی با قیمت‌های پایین‌تر هستند. در این شرایط باید توجه داشته باشید که در صورت خرید نمونه‌هایی با قیمت بالاتر به شرطی که کالا از استانداردهای کیفیتی برخوردار باشد، در هزینه‌های نگهداری و تعمیر چراغ‌ها صرفه جویی خواهید کرد. علاوه بر این چراغ‌هایی باکیفیتی که با قیمت‌های بالاتر ارائه می‌شوند معمولاً از ماندگاری بالاتری برخوردار بوده و تا مدت زمان بیشتری احتیاج به خرید دوباره چراغ و لوازم جانبی سیستم نورپردازی نخواهید داشت.

  • کلاس حفاظتی

علاوه بر تأثیر رطوبت به بدنه و اجزای بیرونی چراغ و سیستم نورپردازی، در برخی شرایط ممکن است رطوبت به محفظه داخلی لامپ نیز نفوذ کند. این شرایط می‌تواند منجر به نقص سیستم نورپردازی و بروز مشکلات جدی و تهدید کننده بشود. بنابراین همه چراغ‌هایی که برای سیستم روشنایی باغ و ویلا انتخاب می‌کنید باید دارای درجه حفاظتی حداقل IP44 باشند. تنها در این وضعیت تماس آب تأثیری بر چراغ‌ها نداشته و ایمنی بیشتری را ارائه می‌کنند. با این حال اگر در محوطه ویلا و باغ استخر وجود داشته باشید، باید به دنبال انتخاب نمونه‌هایی با کلاس حفاظتی IP65 باشید.

فضای باز ویلا با درخت های بسیار، چمن و نورپردازی های زیبا

  • اتصال

درواقع با انتخاب مواد سازنده و کلاس حفاظتی مناسب برای چراغ ویلا، می‌توانید تا حدودی امنیت سیستم نورپردازی را تأمین کنید. با این حال این اتصال صحیح است که می‌توانید ایمنی کامل را برای نورپردازی تضمین کند. همچنین کابل برق چراغ باید حفاظت مناسبی در برابر شرایط آب و هوای مختلف داشته و به درستی در کانال‌های برق قرار بگیرد. علاوه بر این اتصال لامپ‌ها به شبکه اصلی نیز باید ضد آب باشد تا بتوانید از آسیب و عوارض نامطلوب  احتمالی جلوگیری کنید.

اصول اصلی و مهم در نورپردازی باغ و ویلا

 درواقع با پیروی از اصول اصلی و مهم در نورپردازی باغ و ویلا می‌توانید استفاده بهتری از سیستم روشنایی بیرونی داشته باشید و از تمام مزایای آن بهره‌مند شوید. به همین دلیل در ادامه اصول اصلی و مهم به‌کارگیری سیستم روشنایی باغ و ویلا را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

محوطه بیرونی ویلا با نورپردازی و مبلمان فضای باز

 تمام نورها باید هدف مشخصی داشته باشند.

بهترین سیستم نورپردازی باغ و ویلا، نور را به سمت پایین و سپس به سمت منطقه هدف هدایت می‌کند؛ درواقع چراغ‌هایی که نور  را به سمت بالا هدایت می‌کنند معمولاً بیشترین آلودگی نوری را ایجاد خواهند کرد و میزان نور تولیدی آن‌ها غیر اصولی و بیش از حد نیاز است. در این شرایط لازم است هدف سیستم روشنایی ویلا و باغ را تعیین کنید؛ این هدف می‌تواند راه‌یابی ورودی ویلا، روشنایی فضای بیرونی باغ، امنیت و یا نمایش نما و ویژگی‌های ویلا باشد. همچنین اطمینان حاصل کنید که چراغ‌های شما به ساختمان‌های اطراف نتابد، چراکه ممکن است مزاحمت وضعیتی آزاردهنده برای ساکنان و همسایه‌های شما ایجاد کند.

نور باید متعادل باشد.

نورپردازی باغ و ویلا نباید بیش از حد لازم باشد و تنها به میزانی استفاده شود که برای سیستم روشنایی مفید باشد. در این شرایط نور نباید بی دلیل به جایی منعکس شود و یا به چشم افراد بتابد و باعث ایجاد حواس پرتی و ناامنی شود. در این وضعیت تنظیم و تعادل نور سیستم نورپردازی باغ می‌توانید محافظت بیشتری در محوطه ایجاد کرده و در کاهش مصرف انرژی و صرف هزینه‌های جانبی نیز نقش مؤثری ایفا کند.

نمای بیرونی حیاط ساختمان با نورپردازی های روی دیوار

 رنگ مناسبی را برای نورپردازی باغ انتخاب کنید.

رنگ نور سیستم نورپردازی و روشنایی باغ و ویلا نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، چراکه هر نور تأثیر متفاوتی خواهد داشت. به عنوان مثال نور آبی نسبت به رنگ قرمز، بیشتر در فضا پراکنده می‌شود و درنتیجه درخشش و نور بیشتری نیز ایجاد می‌کند. با این حال معمولاً ما نورهای گرم‌تر را برای شب ترجیح می‌دهیم و نور آبی ممکن است انتخاب مناسبی برای رنگ غالب در سیستم روشنایی نباشد.

معرفی ایده جدید برای نورپردازی باغ ویلا

 نورپردازی باغ ویلا بخش عمده‌ای از جلوه ساختمان را تشکیل می‌دهد و در صورتی که با به‌کارگیری ایده‌های جدید انجام شود می‌تواند ارزش خاصی به جزئیات معماری و تزئینات باغ و ویلا ببخشد. بدین منظور در ادامه به معرفی جدیدترین ایده‌های نورپردازی باغ ویلا پرداخته‌ایم که می‌توانند تأثیر محوطه‌سازی و روشنایی محیط را چندین برابر کرده و منبع نور بی‌نظیری را در اختیار شما قرار دهند.

نورپردازی و فضای سبز زیبا در حیاط ویلا

 فضای باغ را به امتداد محیط داخلی ویلا تبدیل کنید.

این ایده با به‌کارگیری چراغ‌های باغچه‌ای برای نورپردازی ویلا و باغ، امکان‌پذیر است؛ بدین ترتیب از نور ایجاد شده برای برجسته سایزی ویژگی‌ها و قسمت‌های مختلف باغ استفاده خواهید کرد و ظاهری دراماتیک و مؤثر با ایجاد تعادل بین نور و سایه خواهید داشت.

 غذاخوری باغ را با نورپردازی مؤثر، دل‌نشین کنید.

نورپردازی آرام برای باربیکیو و غذاخوری باغ می‌تواند یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش زیبایی محوطه باغ و ایجاد شرایط جذاب و آرام برای سرو غذا باشد. در این شرایط نورپردازی فستون می‌تواند ایده مناسبی برای سیستم روشنایی باشد.

از پنل های خورشیدی برای بهره‌وری بهتر از انرژی و سهولت کاربری، استفاده کنید.

پروژکتورهای خورشیدی معمولاً در مدت زمان نسبتاً کوتاهی نصب شده و بدون نیاز به کنترل مداوم، روشنایی محیط را تأمین می‌کنند. اکثر این پروژکتورها نیز از تایمرهایی برخوردارند که هنگام غروب به طور خودکار روشن شده و حدود شش ساعت بعد خاموش می‌شوند. برای استفاده از این نوع سیستم نورپردازی لازم است که حتماً شرایط قرارگیری پروژکتور را به طور دقیق کنترل کرده و وضعیت مناسبی برای شارژ مجدد پروژکتور ایجاد کنید.

مهم‌ترین نکات در نورپردازی باغ و ویلا

 نورپردازی باغ و ویلا باید دربردارنده لایه‌های نور مؤثر برای ایجاد جلوه‌های مختلف باشد و درنهایت روشنایی متعادلی را برای محیط ایجاد کند. درواقع افراد تمایل دارند که محوطه باغ و ویلا را تا حد امکان روشن کرده و از آن به عنوان گستره‌ای از فضای داخلی استفاده کنند. در این شرایط بهره‌وری از یک نورپردازی مفید و مؤثر ملزم به رعایت برخی نکات است که در ادامه به بیان برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • بخش‌های خاصی از باغ و ویلا را مورد هدف سیستم نورپردازی قرار دهید.

مهم است بدانید که چه چیزی را در باغ و ویلا باید روشن کرده و چه چیزی را باید تاریک نگه داشت. درواقع پله‌ها، مجسمه‌ها، مسیر رفت و آمد، دیوارها، درخت‌ها، استخر و… از بخش‌هایی هستند که باید نور متمرکزی را دریافت کنند. در نورپردازی باغ و ویلا، تعادل نور و سایه از اهمیت بالایی برخوردار بوده و باید با رعایت اصول طراحی نورپردازی، به خوبی در سیستم روشنایی ویلا اعمال شود.

  • از انواع نورپردازی برای ایجاد روشنایی هدفمند استفاده کنید.

آگاهی و کسب اطلاعات درباره انواع سیستم‌های نورپردازی و کاربرد هر نمونه از اهمیت بالایی برخوردار است. به عنوان مثال چراغ‌های پروجکشن برای تمرکز روی نقش‌های دیوار و زمین مورد استفاده قرار می‌گیرند و نورافکن‌ها برای روشنایی جزئیاتی مانند درختان و برجسته کردن ویژگی‌های معماری مناسب‌اند. بنابراین با شناخت سیستم‌های نورپردازی مختلف می‌تواند بهترین گزینه را برای بخش‌های مختلف ویلا و باغ انتخاب کنید.

محوطه بیرونی ویلا با مبلمان و میز و صندلی های فضای باز

  • انتخاب چراغ‌های ال ای دی را در اولویت قرار دهید.

چراغ‌های ال ای دی کاربرد استانداردتری نسبت به سایر سیستم‌های نورپردازی دارند و این موضوع برای روشنایی محیط بیرونی صحت بیشتری دارد. درواقع لامپ‌های ال ای دی از نظر انرژی کارآمدتر بوده و ضمن تولید گرمای کمتر، از ماندگاری بیشتری برخوردارند.

  • ایمنی را در اولویت قرار دهید.

نورپردازی مناطق حساس و خطرناک باغ و ویلا مانند مسیر رفت و آمد، پله‌ها، شیب‌های پلکانی و… از اهمیت بالایی برخوردار است. درواقع شما باید مسیری هدایت‌کننده را با نور متعادل ایجاد کنید و روشنایی ایجاد شده نباید خیره‌کننده یا مختل‌کننده دامنه دید باشد. در این شرایط نوری با 300 الی 400 لومن می‌توانید روشنایی کافی را برای حفظ ایمنی فراهم کند.

خرید بهترین تجهیزات نورپردازی

نورپردازی ویلا و باغ می‌تواند از نظر زیبایی‌شناسی و امنیت، مزایی بسیاری را به شما ارائه کند، در این شرایط لازم است که سیستم روشنایی دل‌انگیز و متعادلی را برای ویلا و باغ خود در نظر بگیرید. بدین منظور ایده‌های جدیدی را مورد بررسی قرار دادیم که می‌توانند الهام‌بخش شما برای انتخاب مؤثرترین نوع طراحی نورپردازی باغ و ویلا باشند. درنهایت با رعایت نکات ذکر شده می‌توانید نورپردازی شیک و ایده آلی مطابق با معماری و سلیقه خود داشته باشید و جلوه‌ای آرامش‌بخش به خانه خود ببخشید.

دسته‌بندی مقالات عمومی
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.