راهنمای انتخاب و خرید مبل منزل

بازدید: 1,218 بازدید
ست مبل ایلیا فارست مدل آسنا

همانطور که به همراه نداشتن گوشی، برای خیلی از ما آدمها کار سختی است، تصور خانه‌های امروزی هم، بدون داشتن مبلمان سخت به نظر می‌رسد. خانه‌هایمان در عصر جدید نسبت به خانه‌های پدری، دچار تحولات اساسی شده است، بطوریکه شاید نسل یک دهه قبل‌تر نتوانند خانه بدون مبلمان را به خاطر بیاورند.

امروزه همه مردم در هر سطح از وضع اقتصادی و با هر درآمدی که باشند، سعی می‌کنند که حتما در منازل خود از مبلمان استفاده کنند. قشر ضعیف‌تر خرید با قیمت پایین تر و قشر مرفه با قیمت بالاتر. به هر حال یکی از نیازهای جامعه امروزی تهیه مبلمان برای منازل است. پس چه بهتر که با توجه به هزینه‌ای که در نظر گرفته شده بهترین انتخاب را داشته باشیم.

مهمترین مکان برای نشستن در کنار کانون گرم خانواده، اتاق پذیرایی یا نشیمن است، که لزوما می‌بایست با یک سری وسایل راحت و مطمئن، این کانون گرم را در کمال آرامش و آسایش در کنار هم نگه داشت. یکی از بهترین گزینه‌ها، انتخاب مبلمان راحتی برای اتاق نشیمن است . مبل راحتی تنها و مهم ترین عنصر محل نشستن در خانه می‌باشد که بیشتر لحظه‌هایمان، در خانه را روی آنها می‌گذرانیم و اگر دوست شان نداشته باشیم یا با سلیقه ما جور نباشند و موقع نشستن روی آنها احساس رضایت نداشته باشیم، خانمان یک خانه دوست داشتنی نخواهد بود.

امروزه با کوچک و محدود شدن فضای خانه‌ها، در خرید وسایل منزل تغییراتی ایجاد شده است، تا شما بتوانید از حداکثر فضای داخلی منزل خود استفاده کنید. پس اگر برای حل این مشکل در فکر خرید یک مبلمان جدید و راحت هستید و یا می‌خواهید بخشی از مبلمان منزلتان را تغییر دهید، به نکات گفته شده در این راهنمای خرید دقت کنید تا در انتخاب دچار مشکل نشوید و بهترین انتخاب را داشته باشید، تا به این زودی‌ها مجبور نشوید مبلمان منزلتان را عوض کنید.

مبلمان تازه و جدید می‌تواند حس و حال خانه شما را عوض کند و به فضای اتاق شما، رنگ و بوی تازه‌ای ببخشد. البته خرید این محصولات خیلی کار ساده‌ای نیست و شما قبل از خرید باید به نکات مهمی به غیر از راحتی مبلمان توجه کنید که بعدها از انتخاب خود پشیمان نشوید. با توجه به رقابت بین تولید کنندگان بازار مبل، هر کدام سعی می‌کنند که کالای بهتر، با کیفیت‌تر و ارزانتری را در اختیار مشتری قرار دهند، که در این حین شما خودتان می بایست بهترین گزینه را با بودجه‌ای که در نظر دارید انتخاب نمایید.

سایز و اندازه مبلمان

یکی از نکات اولیه و کلیدی در انتخاب مبل موضوع سایز آن است، که باید متناسب با اندازه و فضای داخلی منزل و جایی که قرار است به آن اختصاص دهیم باشد. این موضوع آنقدر مهم است که اگر موقع خرید فراموش کنید حتما دچار مشکل خواهید شد. اگر منزل شما کوچک است و فضای کمی را در اختیار دارید باید به این موضوع توجه بیشتری داشته باشید.

همه شما می‌دانید که مبل‌هایی که بزرگ هستند و فضای زیادی را اشغال می‌کنند، برای منازلی که فضاهای نشیمن یا پذیرایی بزرگ‌تری دارند مناسب است و مبل‌هایی که کوچک و جم‌و‌جورتر هستند برای خانه‌های کوچک (که در این میان از مبلمان تختخوابشو هم می‌توان استفاده کرد) مناسب ترند. حتما درب وردی ساختمان را در نظر داشته باشید و مبلی را بخرید که به راحتی بتوانید آن را از درب و یا راهروی منزلتان به داخل منتقل کنید.

کارایی مبل‌ها

موضوع بعدی کارایی مبل‌هاست، قبل از انتخاب محصول حتماً باید مد نظر داشته باشید که قرار است این مبلمان را در کدام فضای خانه یا محل کارتان استفاده کنید، در اتاق نشیمن، پذیرایی،  اتاق کار یا مطالعه که مسلما در شکل و جنس و رنگی که می‌خواهید موقع مطالعه یا تماشای تلوزیون استفاده کنید، نسبت به مبلی که قرار است در اتاق‌پذیرایی استفاده شود متفاوت خواهد بود.

هنگام خرید باید حتما مبلمان را تست کنید، یعنی روی مبل نشسته و فنرهای آن و اجزای ساخته شده مبل را تست نمایید. فنرهای مبل نباید آنقدر سفت باشد که چوب و فنر زیر آن را حس کنید و نه آنقدر نرم که حالت بدنتان را به خود بگیرد. فضای پشت مبل نباید تو خالی باشد. حواستان به روکش‌های مبل‌ها باشد و از روکش‌های با جنس عالی و مرغوب که زود خراب نمی‌شود استفاده کنید. مبلمان را می‌توانید با رنگ دیوار پشتشان و یا رنگ پرده‌ها و یا رنگ فرش‌ها ست کنید.

لازم نیست خانه تان یک رنگ باشد، پس می‌توان در انتخاب رنگ و نوع پارچه مبلی خلاقیت به خرج دهید. شما می‌توانید قبل از خرید در‌باره هماهنگی رنگ‌ها با هم کمی مطالعه کنید، تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

دسته بندی مبلمان

  • مبل‌ها بر اساس ساختار به سه دسته تقسیم می‌شوند:
  • مبل استیل یا سلطنتی
  • مبل نیمه استیل (که هم راحتی است و هم چوب استیل در آن به کار رفته است)
  • مبل تمام راحتی (که البته طرفدارهای زیادی دارد)
  • مبل‌های راحتی خودشان به چند دسته تقسیم می‌شوند که معروف ترین آن‌ها عبارتند از:
  • ال، یو، شانو و…
  • مبل استیل

ست مبلمان سومریا مدل پاناما

برای استحکام و طول عمر مبل‌ها باید در ساخت اسکلتشان از مواد مستحکمی استفاده شود، بهتر است که بدانید که نوع جنس و چوبی که در مبلمان استیل بکار رفته است با مبل راحتی فرق زیادی دارد.اگر قصد خرید مبل استیل را دارید دقت کنید که سبک و راحت و قابل حمل باشد. سنگین بودن مبل استیل نشانه خوب بودن آن نیست، هنگامی که روی آن می‌نشینید نباید صدای جیر جیر دهند و یا روی زمین صاف لق بزنند، از دیگر نشانه‌های مبل استیل خوب رنگ یکدست آن است که باید هیچ لکه‌ای روی آن مشخص نباشد، برای این تشخیص روی آن دست بکشد تا از صاف و یکنواخت بودن آن مطمئن شوید.

مبل نیمه استیل

نوع دیگری از مبلمان هستند که در آن چوب و پارچه کمتری بکار رفته است، به همین دلیل از قیمت پایین‌تری نسبت به مبلمان استیل برخوردار است. مبل‌هایی که از چوب و پارچه بهتری ساخته شده‌اند مسلما با مبلمانی که از کیفیت پایین‌تری برخوردارند گرانتر می‌باشد. بطور مثال مبلمانی که از چوب راش برای ساخت آن استفاده شده است به مراتب گرانتر از مبلمان راحتی است که در آن از چوب سفید استفاده شده است.

چوب سفید همان چوب کاج است. چوب گردو نیز از چوب‌های مرغوب است که کار منبت را به خوبی روی خود نمایش می‌دهد، اما بعضی از چوب‌ها هستند که در حین انجام کار منبت دچار شکستگی یا پیچ و تاب می‌شوند. یاد آور می‌شود که چوب سفید در مبلمان استیل اصلا خوب نیست.

تاثیر نقوش در قیمت مبلمان

جالب است بدانید که منبت کاری روی مبل‌ها در قیمت آن‌ها تاثیر زیادی دارند.مبل استیل با دسته‌های گلی، گرانتر است زیرا دارای پایه‌های ضخیم تر می‌باشد و چوب بیشتری در تولید ان بکار رفته است و منبت آن پر گل‌تر می‌باشد که نسبت به سایر مدل‌ها مبل بزرگ‌تری است. حتما توجه داشته باشید که خطوط منبت صاف و منظم باشد، ضمنا هرچه منبت‌ها و طرح‌ها ظریف‌تر و پیچیده‌تر باشند قیمت مبل هم بیشتر است، دقت داشته باشید که گل‌ها قرینه باشند و نقش تاج با پایه همخوانی داشته باشد.

فوم‌ها در مبلمان

اصولا یکی از موارد بسیار مهم در خرید مبلمان فوم‌ها و اسفنج آن‌ها هستند. معمولا مبلمانی با تشک‌های دبل، یکی از مناسب‌ترین تشک‌هایی است که در ساخت مبلمان بکار می‌رود. چرا که آن‌ها به راحتی قابل شستشو هستند . کلا فوم‌ها به دو دسته تقسیم می‌شود، فوم‌های سرد و گرم. گاها ممکن است از اسفنج هم در ساخت تشک مبل‌ها استفاده شود که می‌بایست اسفنج آن 30 کیلویی باشد. کیفیت فرم سرد به مراتب بسیار بهتر از فوم گرم است. جالب که بدانید فوم گرم تنها 3 ماه بیشتر قابل استفاده نخواهد بود و قابلیت خود را از دست داده و در اصطلاح می خوابد.

یکی از راه‌های تشخیص اینکه بدانیم،  فوم استفاده شده در مبلمان سرد است یا گرم این می‌باشد که به آن‌ها فشار وارد کنیم، هر کدام زودتر به حالت طبیعی خود باز گردند فوم به کار رفته در آن فوم سرد است.  در مبلمانی که در آن فوم گرم بکار رفته باشد فوم کاملا شکل بدن را به خود می‌گیرد و با تاخیر زیاد به حالت اولیه باز می‌گردد. اگر هم مبلی را انتخاب کرده‌اید که در آن از اسنفج استفاده شده حتما دقت کنید که اسفنج 30 تا 35 کیلویی باشد. این اسفنج‌ها سفت و قابل شستشو هستند و با گذشت چند ماه شکل و شمایل خود را از دست نمی‌دهند.

نوع پارچه

یکی از قسمت‌هایی که در خرید مبل توجه افراد را به خود جلب می‌نماید، پارچه بکار رفته در آن است. پارچه می‌بایست از ماندگاری و مقاومت بالایی برخوردار باشد، در غیر اینصورت خیلی زود فرسوده می‌شود و باید آن را تعویض کرد. به همین دلیل هنگام خرید می‌بایست بسیار در این مورد دقت نمود. در حال حاضر بیشتر پارچه‌های موجود در بازار چینی هستند، اما شما می‌توایند بهترین نوع و کیفیت آن را انتخاب کنید.

پارچه مرغوب نباید کش بیاید و یا اینکه پرز بدهد، برای اینکه خیالتان آسوده باشد از خود فروشنده جهت ضمانت کالا تضمین بخواهید. البته پارچه‌های ترک هم در بازار موجود است که از کیفیت بهتری برخوردارند و طرفداران خاص خود را دارند. بهترین پارچه برای مبلمان سلطنتی پارچه‌های یزد ایران است. این نوع پارچه برای مبلمان سلطنتی حرف ندارند، گاها کشور ترکیه این نوع پارچه را خریداری کرده و آن را به اسم ترک می‌فروشد. پارچه‌های دیگری مثل شانل، مخمل نانومیکرو و غیره هم در بازار موجود هستند که در ساخت مبلمان از آن‌ها استفاده می‌شود.

معمولا از پارچه‌های مخمل برای مبلمان راحتی و از پارچه‌های چرم برای مبلمان ال استفاده می‌شود. در نهایت انتخاب پارچه بستگی به سلیقه ی خریدار دارد، ولی از نظر  تولید کنندگان پارچه مخمل براق بهترین پارچه برای مبلمان است. در انتخاب پارچه مبلی تراکم آن هم حائز اهمیت است، که با کشیدن دست می‌توان متوجه شد که یک دست باشد و فشردگی آن را می‌توانیم با لمس دست احساس کنید. روش دیگری برای شناخت تراکم پارچه نگه داشتن آن جلوی نور است. معمولا پارچه خوب سنگین تر است و همیشه قیمت بالا ملاک بهتر بودن پارچه نیست. مبلمان نامناسب معمولا رنگ ماتی دارند.

کاناپه‌های تختخوابشو

خانه فضایی روح پرور و مکانی آرام و الهام بخش است، در اکثر مواقع محدودیت‌ها باعث می‌شوند تا ذهن انسان فعال‌تر شود و به دنبال آن مشکل، به دنبال راه حلی کارآمد باشد. در بعضی از خانه‌های کوچک امروزی باعث شده تا اتاق خواب‌ها و یا نشمین‌ها برای چند کاربرد متفاوت طراحی شوند و یا به نوعی دیگر مجبور به استفاده همزمان چند کار در آن مکان باشید.

امروزه بسیاری از اتاق خواب‌ها به غیر از فضایی برای استراحت، فضایی برای کارکردن هم می‌باشند. اگر خانه‌ای کوچک دارید که از اتاق خواب و یا نشیمن آن برای خوابیدن و کارکردن استفاده می‌کنید، بهتر است آن را به گونه‌ای طراحی کنید که فضای کافی برای انجام دادن تمام کارها در طول روز را داشته باشید. در این میان خیلی‌ها فکر می‌کنند، حالا که دیوارهای خانه به هم نزدیک شده‌اند و فضا کوچک‌تر شده باید از مبلمان‌هایشان چشم پوشی کنند، اما طراحان خلاق این مشکل را حل کرده اند و با طراحی مبلمان و کاناپه‌های تختخواب شو، به نتیجه مطلوبی رسیده اند که خیلی از طرفداران آن احساس رضایت می‌کنند.

مسلما یکی از بهترین گزینه‌های شما، برای داشتن فضای ایده آل استفاده از مبل‌های تختخواب‌شو است.با ما همراه باشید تا توجه شما را به چند نکته مهم قبل از خرید و انتخاب کاناپه‌های تختخواب شو، که خالی از لطف هم نیست جلب نماییم. در ابتدا به خاطر داشته باشید که شما در طول روز به فضای کافی نیاز دارید، تا به راحتی به کارهای روزمره خودتان رسیدگی کنید و همچنین فضایی برای نشستن و استراحت کردن احتیاج دارید. پس ابتدا باید اندازه مناسب مبل‌های تختخواب شو را در نظر داشته باشید.

  • قبل از انتخاب مبل‌های تختخواب شو به چند سوال پاسخ دهید.
  • چند نفر از این فضا باید استفاده داشته باشند؟
  • آیا زوج هستند و یا به تنهایی از این فضا استفاده می‌کنند؟
  • چه مدت از روز استراحت و چه مدت به انجام فعالیت روزانه مشغول هستند؟
  • متراژ اتاق چه اندازه‌ای است؟

قبل از خرید دقت کنید که نوع پارچه و بافت آن به گونه‌ای باشد که هم با سلیقه شما هماهنگی داشته و هم مقاوم و نرم باشند. البته می‌توان در هنگام خواب از ملحفه و محصولات خواب هم استفاده کرد. در انتخاب پارچه مبلی، پارچه‌ای را انتخاب کنید که با اتاق شما هماهنگی داشته باشد. تنوع در طرح و بافت این نوع مبلمان در بازار بسیار زیاد است. به هنگام خرید دقت کنید که در کاناپه‌های تختخواب شو پایه‌های آن با چسب به بدنه کاناپه محکم شده باشد . آن دسته از کاناپه‌هایی که با میخ به بدنه متصل می‌شوند بعد از مدتی شل شده و باعث نامیزان شدن تخت خواب می‌شود.

بهتر است به هنگام خرید، کاناپه مورد پسند خود را کاملا باز کنید و آن را تست نمایید تا مطمئن شوید که همه نقاط آن نرم و راحت است.به سطح روی کاناپه و اطراف آن دقت کنید، سطح کلی باید پوشیده از تشک و پارچه باشد تا نرمی و لطافت را به شما منتقل کند، اگر در آن‌ها از چوب استفاده شده از خریداری آن منصرف شوید. توجه داشته باشید که اسکلت و بدنه کاناپه‌ها مقاوم باشند و تخته چوبی زیرین آن لق نباشد. همچنین تشک آن دارای قطر کافی برای نشستن و خوابیدن باشد در غیر اینصورت به دلیل کاربرد دوگانه، احتمال سریع فرسوده شدن آن می‌باشد.

موقع خرید کاناپه را به سمت خود باز کنید، اگر در هنگام کشیدن دچار مشکل بود از خرید آن منصرف شوید. اگر از آن دسته از افرادی هستید که دارای وزن بالایی هستند، بهتر است از کاناپه‌هایی که فنر داخل تشک آن محکم، با دوام و مقاوم است انتخاب کنید، چون ممکن است بعد از مدتی احساس نارضایتی داشته باشید. به هنگام خرید از فروشنده بپرسید که محصول قابلیت جایگزینی و تعویض تشک کاناپه، هنگام خراب شدن را دارند یا خیر.

ست مبلمان سومریا مدل شانار

نکاتی در مورد چیدمان مبلمان

انتخاب رنگ و چیدمان

انتخاب رنگ مبل کاملا سلیقه ای است. اما استفاده از رنگهایی ماننده کرم روشن یا حتی سفید، باعث می‌شود فضا بزرگتر و زنده تر به نظر آید. حدالمقدور از مبل‌هایی با اشکال هندسی بدون منحنی انتخاب کنید. در مورد نحوه چیدمان، باید مبلمان را چسبیده به دیوار قرار دهید، مبلمان در کنار دیوار صاف ترکیب مناسب‌تری را ایجاد می‌کنند. ضمنا این کار باعث می‌شود تا از هدر رفتن کوچکترین فضاها نیز جلوگیری شود. اگر در جلوی پنجره‌ها از پرده پارچه‌ای استفاده می‌کنید بهتر است رنگ آن‌ها نیز روشن انتخاب شود.

چیدمان مدرن

درست است که این نوع مبلمان بیشتر در خانه‌هایی استفاده می‌شوند که با کمبود فضا روبرو هستند، اما اگر دنبال دکوراسیون ساده و زیبا هستید هم می‌توانید از مبلمان چند منظوره کمک بگیرید.

 چیدمان اریب

اگر می‌خواهید فضای داخلی گفتگو در خانه بیشتر و بزرگ تر به نظر برسد، می‌توانید از این نوع چیدمان استفاده کنید. این نوع چیدمان فضایی دوستانه و صمیمی برای شما ایجاد می‌کند. دقت داشته باشید مبلمانی را که کج می‌چینید میز جلو مبلی آن را هم دقیقا در همان زاویه در جلوی مبل‌ها قرار دهید. حدالمقدور سعی کنید از هیچ نوع پارچه یا فرشی استفاده نکنید تا فضا بازتر و بزرگتر دیده شود.

چیدمان قرینه

همیشه در همه جا یک نقطه کانونی لازم است. در چیدمان خانه هم شومینه یا تلوزیون این نقش را به عهده دارند. فقط در چیدمان مبلمان، قرینه بودن را نیز حتما در نظر داشته باشید که دو طرف اتاق باید کاملا با هم منطبق باشند. این نوع ایده پردازی برای دکوراسیون اتاق نشیمن به شماره می‌رود، اگر دو قاب روی دیوار سمت راست نصب کرده اید، در سمت چپ نیز دو تا قاب به همان شکل و در همان ارتفاع نصب کنید.

چیدمان رودرو

یکی از اصول چیدمان اتاق نشیمن این است که مبلمان را رو به روی هم قرار دهیم و میز جلوی مبل را در وسط آنها قرارداده تا همه اعضای خانواده و دیگر مهمانان دور یکدیگر جمع شوند.

چیدمان چهار نفره

در اینجا باید از ایده چهار صندلی و یا مبل تک نفره بهره بگیرید. برای اینکه این فضا زیبا و تمیز به نظر برسد از روکش‌های سفید و کوسن‌های واحد برای هر چهار صندلی استفاده کنید.

چیدمان ال شکل

در اتاق‌های نشیمن بزرگ می‌توانید یک کاناپه بزرگ و مبل دو نفره را در کنار هم به صورت ” ال” قرار دهید و در مقابل آن‌ها میز بگذارید و با تک صندلی‌های متنوع می‌توانید فضاهای رو به روی آن‌ها را پر کنید. این کار این مزیت را دارد که به راحتی جابجا شود و برای صمیمیت بیشتر جلوتر بروید و به مبل و کاناپه نزدیک شوید.

ایجاد فضای آرام و ملایم

می‌توانید مبلمان ساده خانه را با صندلی‌های شیک یا مبلمان کوسنی هماهنگ کنید و اطراف آنها را با آباژورهای هنرمندانه تزیین کنید و در سکوت و زیبایی در کنار دوستان عصر خوبی را سپری نمایید.

 گوشه دنج

یک جفت صندلی راحتی با میز کوچک در گوشه آفتابگیر اتاق نشیمن، می‌تواند فضای دلنشینی را برای اعضای خانواده ایجاد نماید. البته این فضا می‌شود دو نفره  باشد که فقط برای هم صحبتی با همسر و یا شریک زندگیتان مناسب است. از صندلی به جای مبل استفاده کنید، در اتاق‌های نشیمن کوچک می‌توانید به جای استفاده از مبل‌های بزرگ از صندلی استفاده کنید، و با توجه به اندازه اتاق صندلی‌ها را انتخاب کنید . آن‌ها را در اطراف اتاق رو به روی هم بچینید تا در دورهمی‌ها گفتمان راحت‌تری با یکدیگر داشته باشید.

تفکیک فضاها

در خانه‌های که اتاق نشیمن بزرگ دارند، می‌توانید با کمک مبلمان فضاها را از هم جدا کنید. کاناپه بزرگ دو یا سه نفره را روبه فضای گفتگو برپا و بقیه فضا باز باشد. از یک قالی زیبا و بزرگ برای فضای میان مبلمان استفاده کنید. به هر حال، هر یک از ما سبک زندگی مخصوص به خودمان را داریم که باید همواره مد نظرمان باشد. مثلا اگر مادری هستیم که دارای فرزند کوچک است و یکی از تفریحاتش نشستن روی مبل راحتی منزل و خوردن بستنی و تماشای کارتون است، مبلی نخریم که دائما نگران کثیف شدن آن باشیم. یا در انتخابمان دقت کنیم از مبلمانی که پشتی‌های جدایی که قابل شستشو هستند استفاده کنیم و یا انتخابمان را با ایمنی بچه‌ها چک کنیم، و مطمئن شویم که گوشه‌ها و زوایای آن‌ها موجب آسیب زدن به آنها نشود.

تعداد افراد خانواده و یا کسانی که به خانه ما رفت و آمد می‌کنند در انتخاب مبل برای منزل تاثیر گذارند. همه ما غالبا‌ مبلی می‌خواهیم که زیبا، راحت، ارزان، با کیفیت و بادوام باشد. پس باید با بودجه‌ای که برای این کار کنار گذاشته‌اید و امکاناتی که در بازار وجود دارد که ممکن است همه آنها را در یک محصول پیدا نکنید، کدامیک برای شما اهمیت بیشتری دارد. ویژگی را در نظر بگیرید که برایتان مهم تراست، چون همان ویژگی شما را در آینده خوشحال و یا ناراحت خواهد کرد. وقت آن رسیده که جستجو و انتخاب کنید، حالا دیگر شما تمامی مطالبی را که می‌بایست در مورد خرید و نحوه چیدمان منزل خود بدانید مطلع هستید و با دید بهتری نسبت به قبل خرید خود را انجام می‌دهید.

ست مبلمان کهن مدل سالسا

شما می‌توانید گشت و گذار خود را برای انتخاب محصول مورد نظرتان از فروشگاه اینترنتی چندسو شروع کنید. این سایت به شما کمک می‌کند که زمان کمتری را در بازارهای مختلف برای خرید محصول مورد نظرتان صرف کنید، ضمن اینکه شما می‌توانید چند محصول را با هم مقایسه کنید و بعد انتخاب خودتان را انجام دهید. و از همه مهمتر اینکه شما می‌توانید با حداقل بودجه‌ای که در اختیار دارید خرید کالای خود را به صورت اقساطی و با بهره بسیار پایین انجام دهید.

دسته بندی مقالات عمومی
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.